Original article
Type and quantity of physical activity and screen based activities of students from the 7th to the 12th grades: Characterization and association
Tipo e quantidade de atividade física e uso de dispositivos eletrónicos de estudantes do 7.° ao 12.° ano: caracterização e associação
Anabela G. Silvaa,b,, , Alexandra Queirósa,c, Maritza Netod, Nelson P. Rochac,e
a School of Health Sciences, University of Aveiro, Aveiro, Portugal
b Center for Health Technology and Services Research (CINTESIS.UA), Aveiro, Portugal
c Institute of Electronics and Telematics Engineering of Aveiro (IEETA), University of Aveiro, Aveiro, Portugal
d Primary Healthcare Center, Ílhavo, Portugal
e Department of Medical Sciences, University of Aveiro, Aveiro, Portugal
Recebido 14 Fevereiro 2016, Aceitaram 19 Julho 2016
Abstract
Aim

To examine the association between self-reported physical activity and self-reported screen based time.

Materials and methods

969 high school students filled in a questionnaire on physical activity and screen based activities. Correlation analysis between time spent in moderate/vigorous physical activities and time spent in screen based activities were performed.

Results

No association was found between physical activity and time spent watching TV, playing or using computers. A low correlation was found between time using mobile phones and time spent performing moderate physical activities (r=0.09, p<0.05), and vigorous physical activities (r=0.13, p<0.05).

Conclusions

These findings suggest that screen time is not displacing physical activity.

Resumo
Objetivos

Explorar a associação entre o nível de atividade física e o uso de dispositivos eletrónicos.

Materiais e métodos

Novecentos e sessenta e nove alunos do secundário preencheram um questionário sobre atividade física e uso de dispositivos eletrónicos. Foi realizada uma análise de correlação entre o tempo despendido em atividade física moderada e intensa e o uso de dispositivos eletrónicos.

Resultados

Não há correlação entre a atividade física e ver televisão, jogar ou usar computadores. Há uma correlação baixa entre o uso de telemóveis e a atividade física moderada (r=0,09, p<0,05) e vigorosa (r=0,13, p<0,05).

Conclusões

Estes resultados sugerem que o uso de dispositivos eletrónicos não interfere com a prática da atividade física.

Keywords
Physical activity, Students, Screen time
Palavras-chave
Atividade física, Estudantes, Dispositivos eletrónicos

Métricas

  • SCImago Journal Rank (SJR):0,117
  • Source Normalized Impact per Paper (SNIP):0,137

Open Access

Licença Creative Commons
Revista Portuguesa de Saúde Pública está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.

+ info