Artigo original
A influência do marketing interno nas atitudes e comportamentos dos colaboradores: aplicação a uma organização de cuidados sociais e de saúde
The influence of internal marketing in the attitudes and behaviors of employees: Application to a social and healthcare organization
Ana Rodriguesa,, , Ana Queirósa, Carlos Piresb
a Departamento de Economia, Sociologia e Gestão, Universidade de Trás‐os‐Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal
b Departamento de Matemática, Universidade de Trás‐os‐Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal
Received 07 February 2015, Accepted 24 August 2016
Resumo

Exploramos as relações entre o marketing interno (MI), a satisfação no trabalho, o comprometimento organizacional (CO) e o desempenho profissional. Os dados foram recolhidos através de um questionário aplicado aos colaboradores de uma organização que presta cuidados sociais e de saúde, no norte de Portugal. Usámos a metodologia de análise de modelos de equações estruturais. O MI influencia positivamente a satisfação com a remuneração no trabalho e o CO. A satisfação tem um impacto positivo no comprometimento. O CO influencia positivamente o desempenho. Não existe relação entre o MI e o desempenho. Verifica‐se uma relação negativa entre a satisfação com a remuneração no trabalho e o desempenho profissional.

Abstract

We explore the relationship between the internal marketing (IM), job satisfaction, organizational commitment (OC) and job performance. Data collection was done through a questionnaire applied to the employees of an organization that provides social and health care, in northern Portugal. We used the structural equation models methodology. IM positively influences satisfaction with work remuneration and OC. Satisfaction has a positive impact on OC. OC positively influences job performance. There is no direct relationship between IM and performance. There is a negative relationship between satisfaction with work remuneration and job performance.

Palavras‐chave
Marketing interno, Satisfação no trabalho, Comprometimento organizacional, Desempenho profissional, Cuidados sociais, Cuidados de saúde
Keywords
Internal marketing, Job satisfaction, Organizational commitment, Job performance, Social services, Health care services

Metrics

  • SCImago Journal Rank (SJR):0,117
  • Source Normalized Impact per Paper (SNIP):0,137

Open Access

Creative Commons License
Revista Portuguesa de Saúde Pública is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

+ info